Telefoni & Email

Adresa

Radno vreme

Genetsko savetovalište

Prijavite se

Koji su sve izazovi postanatalnog perioda?

10 Mart 2020
mama i tata spavaju pored bebe

Postnatalni period odnosi se na prvih šest nedelja nakon porođaja. Ovo je vreme velike radosti, ali to je i period prilagođavanja i oporavka za majke. Tokom ovih nedelja, vezaćete se sa vašom bebom i imaćete postporođajne kontrolne preglede kod lekara.

 

Vaše telo trpi mnoge promene tokom trudnoće i nakon porođaja. Neke promene su fizičke, a druge su na emocionalnom planu. Takođe učite kako se nositi sa svim promenama potrebnim da biste postali nova majka. Postporođajni period takođe uključuje vas i vašeg partnera koji učite kao da se brinete za svoje novorođenče i učite kako da funkcionišete u izmenjenim ulovima. Ko kada ustaje kad beba zaplače, kako sve vaša jača polovina može da vam pomogne i olakša ovaj postporođajni period i kako ćete raspodeliti sve porodične obaveze?

 

majka doji bebu

 

Mnogo stvari se dešava u vašem telu odmah nakon što dobijete dete. Tokom trudnoće vaše se telo uveliko već promenilo. Puno ste se trudili da beba ostane bezbedna i zdrava i da dobije svu onu neophodnu negu u stomaku dok raste i razvija se. Sada kada je vaša beba konačno tu vaše telo ponovo počinje da se menja. Neke od ovih promena su fizičke, poput grudi punih mleka, dok su neke emocionalne, poput osećaja dodatne izloženosti stresu.

 

Emocionalne promene

 

Dok se majke uglavnom osećaju srećnim i radosnim nakon porođaja, postoje i neke žene koje se osećaju iscrpljeno, depresivno i razočarano. Evo nekoliko uobičajenih emocionalnih promena koji se mogu javiti kod majki.

 

Postporođajna tuga

 

Pojava poznata kao baby blues, odnosno postporođajna tuga je nešto što su iskusile mnoge majke, a povezano je sa hormonskim fluktacijama. Javlja se već nakon dva do četiri dana nakon rođenja deteta. Oko 70 do 80 posto novih majki nakon porođaja oseti promene u raspoloženju ili negativno raspoloženje. Neobjašnjivo plakanje, razdražljivost, nesanica, tuga, promene raspoloženja, uznemirenost, najčešći su simptomi ovog stanja.

 

Postnatalna depresija

 

Postporođajna tuga se smatra normalnom pojavom. Međutim, ako se osećate kao da ste konstantno uplašeni, tužni, umorni, nedeljama ili mesecima nakon porođaja, tada možda patite od postnatalne depresije. Ona pogađa jednu od deset žena, a mnoge žene se obično povlače nakon porođaja. Potražite medicinsku pomoć, jer depresija može uticati na vašu vezu sa bebom.

 

mlada depresivna žena sedi na krevetu

 

Dodatni simptomi mogu uključivati osećaj krivice i bezvrednosti kao i gubitak interesovanja za svakodnevne aktivnosti. Neke žene sa postporođajnom depresijom povlače se iz porodice, nemaju interesa za svoju bebu i razmišljaju o tome da povrede svoju bebu. Ova patološka stanja treba preduprediti pravovremenim obraćanjem lekaru. Postporođajna depresija može se razviti u bilo koje doba nakon porođaja, čak i do godinu dana nakon porođaja.

 

Suočavanje sa telesnim promenama

 

Uporedo sa emocionalnim promenama, postanatalni period nosi i brojne telesne promene. Gubitak kilograma se ne dešava preko noći, zato budite strpljivi. Jednom kada vaš lekar kaže da je u redu da krenete sa vežbanjem, počnite sa umerenim aktivnostima nekoliko minuta dnevno i postepeno povećavajte dužinu i intenzitet vežbi. Idite u šetnju, na plivanje ili se pridružite času aerobika.

 

Gubitak kilograma uključuje i jedenje zdravih, uravnoteženih obroka koji uključuju voće, povrće i integralne žitarice. Svaka nova majka mršavi različitom brzinom, tako da nemojte upoređivati svoje napore sa mršavljenjem drugih. Dojenje vam može pomoći da se brže vratite na svoju težinu, jer povećava dnevno sagorevanje kalorija.

 

Tokom dojenja trebalo bi da unosite najmanje 1.800-2.000 kalorija, a ako jedete manje, nećete zakidati samo sebi već i vašoj bebi. Ne možete proizvesti kvalitetno mleko ako ne jedete dovoljno.

 

trudnica stoji pored prozora i pije vodu

 

Stručnjaci upozoravaju da kada je u pitanju vraćanje tela u formu posle trudnoće , ni drastična dijeta, niti strogi program vežbanja nisu pravi izbor - naročito ako ste imali težu trudnoću, porođaj carskim rezom ili dojite. Da biste obnovili snagu i energiju, povratili nekadašnji izgled, morate dobro da brinete za sebe. Treba vam dosta odmora, dobra ishrana i pomoći tokom prvih nekoliko nedelja.

 

 

 

Oticanje grudi

 

Grudi će vam se napuniti mlekom par dana nakon porođaja. To je normalan proces, ali oticanje (natečenost) može biti neprijatno. Da biste ublažili nelagodnost, na grudi nanosite obloge. Bolne bradavice od dojenja obično traju dok se vaše telo ne prilagodi. Koristite kremu za bradavice kako biste ublažili pucanje i bol.

 

Konstipacija (zatvor)

 

Jedan od potencijalnih problema nakon porođaja je problem sa konstipacijom. Jedite hranu sa visokim sardržajem vlakana kako biste podstakli aktivnost creva i pijte puno vode. Pitajte svog lekara o bezbednim lekovima za ovaj problem. Vlakna takođe mogu ublažiti hemoroide. Dosta vode pomaže u ublažavanju problema sa mokrenjem nakon rođenja.

 

Ovo su najčešći simpotomi koji se javljaju nakon porođaja i koji spadaju u postnatalni period u kome se vi i vaše telo navikavate na nove uslove funcionisanja.

 

Ukoliko vam se svideo članak klikom ovde možete pronaći još informativnih i edukativnih tekstova koji daju odgovore na mnoga vaša pitanja i nedoumice.